علت زود خالی شدن باتری گوشی

علت زود خالی شدن باتری گوشی

علت زود خالی شدن باتری گوشی

باتری موبایل هوشمندتان زود به زود خاموش می‌شود؟ به محض اینکه برنامه‌های سنگین گوشی‌تان را باز می‌کنید، باتری گوشی‌تان تمام می‌شود؟ تلفن هوشمند همراهتان مداوم هنگ می‌کند و با سرعت کمتری اطلاعات را پردازش می‌کند؟ باید بگوییم که شما تنها نیستید و این‌ها یکی از مشکلات رایجی هستند که کاربران گوشی‌های هوشمند اغلب با آن‌ها مواجه هستند. در این مقاله، دلایل بروز این مشکل را بررسی می‌کنیم و نکات کاربردی برای افزایش عمر باتری ارائه می‌دهیم.

باتری گوشی هوشمند چیست؟

قبل از بررسی دلایل تخلیه سریع باتری در گوشی‌های همراه، درک اصول اولیه فناوری خود باتری بسیار مهم است. اکثر گوشی‌های مدرن، از پرچم‌دار باتری‌های هوشمند گوشی‌های همراه، یعنی باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. باتری‌های لیتیوم یونی (Li-ion) به دلیل چگالی انرژی و قابلیت‌های عملکرد بالا، به طور گسترده و استاندارد در گوشی‌های هوشمند مدرن استفاده می‌شوند. این باتری‌ها، در عین کارآمد بودن، همچنان مستعد فرسودگی در طول زمان هستند. بریم ببینیم این باتری‌ها در اصل چگونه کار می‌کنند:

نحوه عملکرد باتری گوشی لیتیوم یونی

تا به اینجا متوجه شدیم درون گوشی‌های هوشمند چه باتری‌هایی خانه دارند. اما این باتری‌ها چه ویژگی منحصربه‌فردی دارند که جای آن‌ها را در گوشی‌مان محکم کرده است؟ اصلاً باتری‌ گوشی‌های مدرن چگونه کار می‌کند؟ باتری نو این قسمت از مقاله را مختص عاشقان شیمی و تکنولوژی نوشته است:

واکنش الکتروشیمیایی

درون باتری‌های لیتیوم یونی، الکترودهای مثبت و منفی وجود دارد. الکترود مثبت معمولاً از یک ترکیب مبتنی بر لیتیوم ساخته می‌شود، درحالی‌که الکترود منفی معمولاً جنس گرافیتی دارد. این الکترودها توسط یک الکترولیت که یک محلول رساناست از هم جدا می‌شوند.

زود خاموش شدن

فرایند شارژ

 هنگامی که گوشی مدرن خود را به شارژر متصل می‌کنید، جریان الکتریکی حامل انرژی به سمت باتری می‌رود و سپس هنگامی که این انرژی به باتری رسید، به یون‌های لیتیوم داده می‌شود.

اینجا یون‌های لیتیومی چون خیلی انرژی‌شان رفته بالا، مانند بچه‌های شیطان فامیل، یکجا نخواهند نشست و مجبور می‌شوند از طریق الکترولیت درون خود باتری، از الکترود مثبت به سمت الکترود منفی حرکت کنند. این فرایند شارژشدن یک واکنش گرماگیر است؛ به این معنی که باید گرما (انرژی) را جذب  کند تا رخ دهد.

ذخیره انرژی

با حرکت یون‌های لیتیوم، انرژی به‌عنوان انرژی شیمیایی بالقوه در باتری ذخیره می‌شود. ظرفیت باتری با مقدار یون لیتیومی که در الکترودها و الکترولیت ذخیره می‌کند، تعیین می‌شود.

فرایند تخلیه شارژ (دشارژ)

هنگامی که از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، باتری شروع به تخلیه می‌کند. یعنی درواقع یون‌های لیتیوم از طریق مدارهای برقی درون گوشی، از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت برمی‌گردند و انرژی را به شکل جریان الکتریکی در مدار برقی گوشی آزاد می‌کنند. این جریان به اجزای گوشی مانند صفحه‌نمایش، پردازنده و سایر سخت‌افزارها انرژی خواهد داد.

تنظیم ولتاژ

باتری همچنین دارای یک تنظیم کننده ولتاژ است تا اطمینان حاصل کند که خروجی الکتریکی برای اجزای گوشی پایدار و ایمن باقی می‌ماند. این تنظیم کننده از هرگونه آسیب ناشی از نوسانات ولتاژ در طول فرایندهای شارژ و دشارژ جلوگیری می‌کند.

سیستم مدیریت باتری (BMS)

گوشی‌های هوشمند امروزی، دارای سیستم مدیریت باتری داخلی هستند که عملکرد و ایمنی باتری را کنترل می‌کند. BMS به جلوگیری از فرایندهایی مانند شارژ بیش از حد، تخلیه بیش از حد و گرمای بیش از حد باتری کمک می‌کند.

این فرایندها از اولین دلایل زود خالی شدن باتری هستند که حتی ممکن است در طولانی‌مدت، خطرات ایمنی نیز ایجاد کنند. باتری نو در ادامه آن‌ها را بررسی خواهد کرد و راهکارهای مفیدی برای جلوگیری از این اتفاقات خواهد داد.

عمر باتری و تخریب آن

باگذشت زمان، این یون‌های لیتیومی ممکن است به دلیل چرخه‌های شارژ و دشارژ دیگر توانایی یونیزه بودن و جذب انرژی خود را از دست بدهند. این فرایند به‌مرورزمان، منجر به کاهش تدریجی ظرفیت باتری و در نتیجه کوتاه‌تر شدن عمر باتری خواهد شد.

مدیریت صحیح باتری و پیروی از بهترین شیوه‌های مصرفی که در ادامه معرفی کرده‌ایم به افزایش طول عمر باتری شما، کمک خواهد کرد.

علل رایج تخلیه سریع باتری

الآن که پس از کالبدشکافی باتری گوشی هوشمندتان، با نحوه عملکرد اجزای داخلی آن آشنا شدید؛ مهم‌ترین علت‌های زود خالی‌شدن باتری گوشی‌تان را بررسی خواهیم کرد:

1. استفاده بیش از حد از برنامه‌های پس‌زمینه

احتمالاً برایتان اتفاق افتاده که علی‌رغم استفاده از گوشی همراهتان، باز هم باتری شما زود خالی بشود! اما مگر می‌شود؟! باید بگوییم که بله! دلیل این امر آن است که بسیاری از برنامه‌های نصب شده روی گوشی شما، حتی زمانی که استفاده نمی‌شوند، در پس‌زمینه اجرا می‌شوند.

این فعالیت ثابت، انرژی باتری را به‌صورت کاملاً فرسایشی، مصرف می‌کند و منجر به تخلیه سریع باتری شما خواهد شد. بستن برنامه‌های استفاده نشده از مصرف انرژی باتری شما جلوگیری خواهد کرد.

2. تنظیمات روشنایی و صفحه نمایشگر

سطح روشنایی بیش از حد زیاد و دیر خاموش شدن نمایشگر از عوامل اصلی کاهش باتری است. تنظیم این تنظیمات در سطوح متوسط‌تر، عمر باتری را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهند داد.

3. اعلان‌های مکرر

هنگامی که برای شما، از یک برنامه، اعلان جدیدی روی صفحه‌نمایشتان می‌آید، گوشی شما عملاً آن برنامه را باز می‌کند و در پس‌زمینه گوشی‌تان نگه می‌دارد تا هنگامی که روی اعلان را لمس کردید؛ به‌راحتی و سریع وارد آن بخش از برنامه شوید.

اعلان‌های مکرر و همگام‌سازی این برنامه‌ها با صفحه نمایشگر  باعث تخلیه باتری می‌شوند. به‌ویژه برای برنامه‌هایی مانند اینستاگرام که نیاز به به‌روزرسانی مداوم دارند و بسیار سنگین‌تر از باقی برنامه‌ها هستند؛ این تخلیه بیشتر و زودتر خواهد بود.

4. برنامه‌های سنگین گرافیکی

برخی از برنامه‌ها، مانند بازی‌های گرافیکی فشرده، دوربین و حتی اینستاگرام، به قدرت پردازش قابل‌توجهی نیاز دارند و باتری را به‌سرعت تخلیه می‌کنند. محدودکردن استفاده از چنین برنامه‌هایی عمر باتری را حفظ خواهد کرد.

چگونه از زود خالی‌شدن باتری گوشی جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از تخلیه سریع باتری گوشی، به ترکیبی از بهینه‌سازی تنظیمات و اتخاذ عادات مصرف خوب نیاز دارد. پیش‌تر، هنگام توضیح دلایل زود خالی‌شدن باتری گوشی به مواردی مانند:

  • حذف برنامه‌های غیرضروری از منوی «برنامه‌های اخیر»
  • کم‌کردن میزان روشنایی صفحه و مدت‌زمان نمایش
  • مدیریت اعلان‌ها برای برنامه‌های غیرضروری
  • استفاده هوشمندانه از برنامه‌های سنگین و پرمصرف

اشاره کردیم. حال چندین نکته کاربردی دیگر که به شما در افزایش عمر باتری گوشی، کمک خواهد کرد، را معرفی کرده‌ایم:

کالیبره کردن باتری

به طور منظم باتری گوشی خود را کالیبره کنید تا از خوانش دقیق درصد باتری باقیمانده اطمینان حاصل کنید. برای این کار گوشی خود را تا 100 درصد شارژ کنید. تا زمانی که به دلیل باتری کم خاموش شود از آن استفاده کنید و سپس بدون وقفه آن را تا 100 درصد شارژ کنید.

تعویض باتری موبایل باتری نو

فعال‌کردن حالت صرفه‌جویی در باتری

تلفن‌های امروزی، دارای حالت ذخیره باتری داخلی هستند. هنگامی که باتری شما روبه‌اتمام است، این حالت را فعال کنید، تا به‌صورت اتوماتیک، فعالیت‌های پس‌زمینه و اعلان‌ها را برای صرفه‌جویی در مصرف، محدود کند.

از بهینه‌سازی MIUI استفاده کنید

 MIUI ویژگی‌های بهینه‌سازی را ارائه می‌دهد که عملکرد باتری را افزایش می‌دهد. برای فعال‌کردن این ویژگی به مسیر “Settings” > “Battery & Performance” > “Power” > “Battery Optimization”  در تنظیمات گوشی‌تان بروید.

نرم‌افزار و برنامه‌ها را به‌روز نگه دارید

به طور منظم نرم‌افزار MIUI و برنامه‌های نصب شده را به‌روز کنید. به‌روزرسانی‌ها اغلب شامل رفع اشکال و بهینه‌سازی‌هایی هستند که کارایی باتری را بهبود می‌بخشد.

استفاده از Wi-Fi به‌جای داده تلفن همراه

در صورت امکان، به‌جای استفاده از داده تلفن همراه، به شبکه‌های Wi-Fi متصل شوید. Wi-Fi انرژی کمتری مصرف می‌کند که به حفظ باتری شما کمک خواهد کرد.

مدیریت خدمات موقعیت مکانی

دسترسی به مکان‌یاب را برای برنامه‌هایی که به ردیابی مداوم نیاز ندارند محدود کنید. برای این کار به بخش «تنظیمات» > «مکان» گوشی‌تان بروید.

از بودن و استفاده در دماهای شدید اجتناب کنید

دمای بالا و پایین بر سلامت باتری تأثیر منفی می‌گذارند. از قراردادن گوشی در معرض دمای شدید خودداری کنید.

نظارت بر مصرف باتری

 میزان مصرف باتری خود را در تنظیمات بررسی کنید تا هر برنامه یا فرایندی که بیش از حد انرژی مصرف می‌کند، را شناسایی کنید.

تعویض باتری

اگر با وجود تلاش‌های بهینه‌سازی، باتری شما بازهم زود خالی می‌شود، دیگر زمان تعویض آن فرارسیده است. الآن موقع آن است که با مشاوران متخصص باتری نو تماس بگیرید یا به‌صورت مستقیم از سایت باتری نو، باتری اصلی مناسب گوشی‌تان را با تخفیف و گارانتی 3 الی ۶ماهه تهیه کنید.

نتیجه

در دنیای پرشتاب امروزی، گوشی‌های هوشمند به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. اپل، سامسونگ و شیائومی از پرچم‌داران گوشی‌های هوشمند نسل جدید هستند که با تکنولوژی‌های نوآورانه و غنی خود شناخته می‌شوند و در بین کاربران در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده‌اند. بااین‌حال، این گوشی‌ها هم با وجود بهره‌وری از این همه فناوری‌های مدرن و به‌روز، با مشکل تخلیه سریع باتری گوشی روبه‌رو خواهند شد. ما در این مقاله علت زود خالی‌شدن باتری گوشی مانند نبستن برنامه‌های پس‌زمینه، تنظیمات روشنایی صفحه‌نمایش، اعلان‌های مکرر و برنامه‌های پر مصرف را به شما معرفی کردیم و در نهایت نکات ایمنی را برای شما شرح دادیم که با رعایت آن‌ها، به طور مؤثر عمر باتری گوشی دوست‌داشتنی خود را افزایش دهید و دیگر نگران زود خالی‌شدن باتری گوشی نباشید. همچنین اگر علاقه مند به این نوع مقالات هستید مقاله کاهش مصرف باتری سامسونگ رو هم مطالعه کنید

سؤالات متداول

چند بار باید باتری گوشی خود را کالیبره کنم؟

کالیبراسیون باتری هر 1-2 ماه یکبار توصیه می‌شود.

آیا استفاده از حالت ذخیره باتری بر عملکرد گوشی تأثیر می‌گذارد؟

حالت صرفه جویی در باتری ممکن است برخی از فعالیت‌های پس زمینه را محدود کند، اما عمر باتری بهتری را در شرایط کم مصرف تضمین می‌کند.

آیا باتری گوشی را خودم تعویض کنم؟

توصیه نمی‌شود باتری را خودتان تعویض کنید، زیرا ممکن است منجر به مشکلات ایمنی و عملکرد شود. همیشه برای تعویض به یک مرکز خدمات مجاز مراجعه کنید.

اگر باتری من حتی پس از بهینه‌سازی به‌سرعت تخلیه شود، چه کاری باید انجام دهم؟

اگر مشکلات باتری همچنان ادامه دارد، با متخصصان حرفه‌ای باتری نو تماس بگیرید تا با راهنمایی دلسوزانه برای رفع مشکلات شما با گوشی‌تان، بکوشند.

amirali
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *