علت باد کردن باتری تبلت یا گوشی چیست؟

باتری تبلت

علت باد کردن باتری _ در هنگام مواجه شدن با باتری تبلت باد کرده ممکن است به موارد زیادی فکر کنید! علت باد کردن باتری های موبایل می تواند دلالیل متفاوتی داشته باشد.  (باتری تبلت)

دلایلی همچون عدم استفاده از شارژر مناسب، بیش از حد شارژ کردن باتری، استفاده از باتری های غیر اورجینال و اصلی و … . اما چه راهکار هایی وجود دارد؟

راهکارهایی برای پیشگیری از خرابی باتری وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت و راهکارهایی برای مواجه شدن با باتری باد کرده.

ابتدا در مورد علت باد کردن باتری گوشی و تبلت صحبت خواهیم کرد و بعد راهکار های اساسی برای جلوگیری از بادکردن باتری گوشی موبایل را خواهیم گفت پس با باتری نو همراه باشید.

چرا باتری ها باد می کنند؟

باید بدانیم که باتری های لیتیوم یونی در بیشتر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی های موبایل، تبلت ها، لپ تاپ ها، مسیر یاب ها و کنسول های بازی قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرند (باتری تبلت)

و علت باد کردن باتری می تواند نقص های تولیدی باشد یا استفاده زیاد و اتمام عمر باتری یا عدم استفاده و یا استفاده نادرست از باتری ها و … باشد.

به گفته پروفسور Don Sadoway در علم شیمی زمانی که سلول ها بیش از حد شارژ می شوند واکنش های نامطلوبی رخ می دهد. محدودیت های دقیق در مورد چگونگی جریان با یک سلول لیتیوم یون وجود دارد.

در طول شارژ معمولی، شما لیتیوم فلزی را مشاهده نمی کنید، که به طور ذاتی ناپایدار است. اما در طول شارژ بیش از حد، لیتیوم سریع تر از آنچه که می تواند از بین برود، سریع تر تولید می کند. نتیجه این است که صفحات فلزی لیتیوم بر روی آند قرار دارند.

در عین حال، کاتد تبدیل به عامل اکسید کننده می شود و ثبات را از دست می دهد. این واکنش گرما تولید می کند و این گرما گازهای داخل باتری را گرم می کند موجب گسترش آنها می شود.

بدون تهویه مناسب، پوشش باتری با گازها گسترش پیدا می کند، ظاهر آن را تحریف می کند و ظاهر آن را به ظاهری متورم تبدیل می کند. (باتری تبلت)

ادامه

به همین دلیل است که زمانیکه باتری لیتیوم یونی گوشی موبایل یا تبلت شما به پایان عمر خود نزدیک می شود بیش از حد معمول داغ شود و بعد از مدتی علائم باد کردن را می توان به وضوح دید.

طراحان و تولید کنندگان باتری نسبت به این موضوع کاملا آگاه هستند و طراحی های خود را بر این اساس انجام می دهند تا زمانی که بتوانند طراحی و تولید خود را توسعه دهند و نسل جدید تر با ساختاری متفاوت را به بازار عرضه کنند.

درون اغلب باتری ها از مدار هایی استفاده شده است اغلب به منظور تنظیم شارژ باتری استفاده می شود و اگر میزان شارژ فراتر از حد مجاز باتری باشد آنرا تشخیص می دهد و جریان برق را قطع می کند.

اما گاهی به دلایل مختلف ممکن است این مدار ها بخوبی کارنکنند و دارندگاه گوشی های موبایل با باتری های متورم روبرو شوند. (باتری تبلت)

با باتری تبلت باد کرده گوشی موبایل چه کنیم؟

اگر باتری گوشی موبایل یا تبلت شما باد کرده است اولین گام این است که احتیاط کنید و باتری گوشی شما در حالت بسیار خطرناکی قرار دارد و در این حالت باتری بسیار آسیب پذیر است،

زیرا پوشش آن در حال حاضر تحت فشار ناشی از گازهای ساخته شده در داخل باتری است. به طور خلاصه، تماس و برخورد هر گونه وسیله ای را با باتری متورم به دقت کنترل و مراقبت کنید.

گام دوم این است که اگر خودتان قادر به تعویض باتری هستید یعنی اگر درب گوشی شما باز می شود و می توانید باتری را از جای خود جدا کنید با احتیاط و دقت فراوان آنرا از جای خود جدا کرده و آنرا بیرون آورید و به آرامی باتری را در جایی خنک و امن قرار دهید.

اگر خودتان قادر به تعویض باتری باتری گوشی یا تبلت تان نیستید یعنی درب گوش به راحتی قابل جدا سازی نیست گوشی را خاموش کنید و از آن استفاده نکنید و گوشی را در جایی خنک قرار دهید و در اسرع وقت نسبت به تعویض باتری از طریق نمایندگی های مجاز اقدام کنید.

برای خارج کردن باد باتری باد کرده هرگر آنرا سوراخ نکنید! (باتری تبلت)

ادامه

از رها کردن باتری های باد کرده در مکانهایی که میتواند توسط بچه ها یا حیوانات خانگی برداشته شود جدا خود داری کنید.از فشردن و سوراخ  کردن باتری نیز جدا خودداری کنید و توجه داشته باشید که این اقدام ممکن است منجر به انفجار و آسیب های ویرانگر شود.

انفجار باتری گوشی گلکسی نوت 7 یکی از اتفاقات نگران کننده برای شرکت سامسونگ بود.گزارشات انفجار باتری نوت 7 اینقدر زیاد بود که سامسونگ اقدام به جمع آوری گوشی نوت 7 شد و تولید آنرا متوقف کرد.

سامسونگ دلایل این اتفاق را اینگونه بیان کرد: “با توجه به تحقیقات انجام شده، به این نکته رسیدیم که مشکل ایجاد شده به خاطر ایرادی در ساختار باتری‌ها است.

گرم شدن بیش از حد باتری به خاطر از بین رفتن لایه‌ی عایق بین کاتد و آند اتفاق می‌افتد. این اتفاق، اشکالی نادر در مراحل تولید است.” (باتری تبلت)

علت باد کردن باتری
علت باد کردن باتری
MHD
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *