باتری لیتیومی گوشی چیست؟ همه چیز راجع به آن

باتری لیتیومی گوشی چیست؟

باتری لیتیومی گوشی چیست؟ همه چیز راجع به آن

آیا تابه‌حال هنگام خرید باتری گوشی جدید با کلمه‌ی نا آشنای باتری لیتیومی مواجه شده‌اید؟ کارکرد باتری‌های لیتیومی را نمی‌دانید؟ یا شاید هم انتخاب بین انواع باتری‌های لیتیومی برایتان دشوار است؟ اگر پاسختان به این پرسش‌ها مثبت است؛ با باتری نو در این مقاله همراه باشید.

در سال 2023 باتری گوشی‌های هوشمند مانند باتری موبایل سامسونگ، از نوع لیتیومی هستند. این باتری‌های لیتیومی به دلیل چگالی انرژی بالا، وزن نسبتاً کم و قابلیت شارژ مجدد به یک گزینه استاندارد برای   گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند. در این مقاله به صورت کاملاً ساده و روان با نحوهٔ کارکرد باتری‌های لیتیومی، انواع آن، معایب و مزایای استفاده از باتری‌های لیتیومی و تفاوت بین باتری‌های لیتیوم پلیمری و لیتیوم یونی آشنا خواهید شد. پس از خواندن این مقاله دیگر نگران تصمیم‌گیری و انتخاب بین انواع باتری‌های لیتیومی نباشید و با خیال راحت به خریدتان از وب‌سایت باتری نو اعتماد کنید و از جان گرفتن گوشی همراهتان لذت ببرید.

ساختار باتری‌های لیتیومی

قبل از هر چیز بهتر است ساختار باتری‌های لیتیومی را کالبد شکافی کنیم. عموم باتری‌های لیتیومی معمولاً از چندین جزء اصلی تشکیل شده‌اند:

آند

آند الکترود منفی است که یون‌های لیتیوم را در حین شارژ ذخیره می‌کند و معمولاً از گرافیت ساخته می‌شود.

کاتد

کاتد معمولاً از اکسید لیتیوم کبالت، اکسید لیتیوم منگنز یا مواد دیگر ساخته شده است، کاتد الکترود مثبتی است که یون‌های لیتیوم را در حین تخلیه دریافت می‌کند.

الکترولیت

محلول رسانایی است که به یون‌های لیتیوم اجازه می‌دهد در طول چرخه‌های شارژ و دشارژ بین آند و کاتد حرکت کنند و انرژی را با خود جا به جا کنند.

جداکننده

ماده متخلخلی است که آند و کاتد را از هم جدا نگه می‌دارد و در عین حال به یون‌های لیتیوم اجازه عبور می‌دهد.

 

آند

کاتد

الکترولیت

جداکننده

ویژگی‌های عمومی باتری‌های لیتیومی

هرکدام از انواع باتری‌های لیتیومی، در کنار معایب خاص، ویژگی‌های مثبت منحصر به فرد خودشان را هم دارند. اما قبل بررسی ویژگی‌های هرکدام از این باتری‌ها، ویژگی‌های عمومی باتری‌های لیتیومی را بررسی کردیم:

چگالی انرژی

باتری‌های لیتیومی دارای چگالی انرژی بالایی هستند، به این معنی که مقدار قابل توجهی انرژی را در یک بسته‌ی فشرده و سبک ذخیره می‌کنند. این برای تلفن‌های هوشمند بسیار مهم است، زیرا آنها باید قابل حمل و دارای عمر طولانی مدت باشند.

قابلیت شارژ مجدد

باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ هستند، به این معنی که چندین بار شارژ و دشارژ می‌شوند و آخ هم نمی‌گویند. به این فرایند شارژ و دشارژ شدن یک چرخه شارژ گفته می‌شود.

اثر حافظه

برخلاف فناوری‌های باتری‌های قدیمی‌تر مانند باتری‌های نیکل کادمیوم، باتری‌های لیتیومی از اثر حافظه رنج نمی‌برند. اثر حافظه پدیده‌ای است که در آن ظرفیت باتری در صورت شارژ مجدد قبل از تخلیه کامل کاهش می‌یابد؛ بنابراین باتری‌های لیتیومی را بارها شارژ کنید و نگران آن‌ها نباشید.

چرخه‌های شارژ

البته که باتری‌های لیتیومی نیز قهرمانان افسانه‌ای و جاودان دنیای دیجیتال نیستند و قبل از اینکه ظرفیت آنها شروع به کاهش کند؛ تعداد محدودی چرخه شارژ با‌کیفیت دارند. اما بازهم نگران نباشید، یک باتری معمولی تلفن هوشمند هزاران چرخه شارژ را قبل از کاهش قابل توجه ظرفیت، تحمل خواهد کرد.

سلامت باتری

با گذشت زمان، سلامت باتری گوشی هوشمند بدتر خواهد شد و منجر به کاهش ظرفیت و عمر کوتاه‌تر باتری می‌شود. برخی از سیستم‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند، با هوش مصنوعی، برنامه‌های نظارت بر سلامت باتری ارائه می‌کنند و به کاربران اطلاعاتی در مورد وضعیت باتری خود می‌دهند و شما را از خرابی باتری آگاه می‌کنند.

اگر باتری شما خراب بود؛ با خیال راحت به متخصصان خبره باتری نو مراجعه کنید و با تعویض باتری گوشی خود، به آن جان تازه ببخشید.

انواع باتری‌های لیتیومی

باتری‌های لیتیومی انواع مختلفی دارند که هر کدام ساختار و ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LiFePO4)، باتری‌های اکسید آلومینیوم لیتیوم نیکل کبالت (NCA)، باتری‌های لیتیوم گوگرد (Li-S) و … از انواع مختلف این باتری‌ها هستند. اما از آنجایی که باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری در سخت افزار گوشی‌های هوشمند امروزی بیشتر استفاده می‌شوند؛ ما آن‌ها را کامل بررسی کردیم:

باتری‌های لیتیوم یونی (Li-ion)

باتری‌های لیتیوم یونی پرمصرف‌ترین نوع باتری‌های لیتیومی در لوازم الکترونیکی مصرفی، خودروهای الکتریکی و بسیاری از صنایع دیگر هستند. باتری‌های لیتیوم یونی به دلیل چگالی انرژی بالا، ماهیت سبک وزن و قابلیت‌های شارژ سریع مداوم و مستمر، در دستگاه‌ها و کاربردهای الکترونیکی مختلف استفاده می‌شوند. البته نکاتی را هم باید در ارتباط با جلوگیری از خطرات احتمالی، ویژگی‌های ایمنی و… احتیاط کنید که تیم متخصص باتری نو در ادامه مقاله آن‌ها را به شما خواهد گفت.

باتری‌های لیتیوم یونی چگونه کار می‌کنند؟

هنگامی که یک باتری لیتیوم یونی شارژ می‌شود، یون‌های لیتیوم از طریق الکترولیت از کاتد به آند مهاجرت می‌کنند و در هنگام تخلیه، یون‌های لیتیوم از طریق الکترولیت از آند به کاتد حرکت می‌کنند. این حرکت یون‌های لیتیوم باعث ایجاد جریان الکتریکی می‌شود و باتری را قادر می‌سازد انرژی را ذخیره و آزاد کند.

باتری‌های لیتیوم پلیمری (Li-polymer)

باتری‌های لیتیوم پلیمری زیرمجموعه‌ای از باتری‌های لیتیوم یونی هستند، اما از یک الکترولیت پلیمری حالت جامد یا ژل مانند به جای الکترولیت مایع استفاده می‌کنند که باعث تمایز زیاد آن‌ها از پدرشان می‌شود. تمایز این باتری‌ها در آنجاست که پوشش پلیمری درون این باتری‌ها امکان بسته بندی انعطاف پذیر و استفاده بهتر از فضا را فراهم می‌کند و آنها را برای دستگاه‌های نازک و نامنظم ایده آل می‌کند.

این تمایز زیاد به ما این اجازه را می‌دهد که آن‌ها را به عنوان یک نوع جدید از باتری‌های لیتیومی بررسی کنیم و حتی آن را با پدرش مقایسه کنیم. با باتری نو همراه باشید.

تفاوت بین باتری‌های لیتیوم پلیمری و لیتیوم یونی

در اینجا مقایسه‌ خلاصه‌ای از باتری‌های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر وجود دارد:

باتری‌های لیتیوم یونی

  • 1. مقدار توان و انرژی قابل ذخیره زیاد
  • 2. طول عمر زیاد
  • 3. هزینه کمتر از لیتیوم پلیمری
  • 4. ناپایدار و قابل انفجار در موارد خاص

باتری‌های لیتیوم پلیمری

  • – قوی و انعطاف پذیر
  • – سبک وزن
  • – شانس کمتری برای نشت الکترولیت و انفجار
  • – ساخت بسیار پرهزینه‌تر
  • – مقدار توان و انرژی قابل ذخیره و طول عمر کمتر از لیتیوم یونی
باتری لیتیومی موبایل

تفاوت بین باتری‌های لیتیومی و سایر باتری‌های قابل شارژ

تفاوت اصلی بین باتری‌های لیتیومی و سایر باتری‌های قابل شارژ در ویژگی‌های شیمیایی و عملکرد آنها نهفته است.

به طور خلاصه، باتری‌های لیتیومی به دلیل چگالی انرژی بالا، کمبود اثر حافظه، سرعت تخلیه کم و وزن نسبتاً سبک خود متمایز هستند. این ویژگی‌ها آن‌ها را به گزینه‌ای ارجح برای طیف وسیعی از دستگاه‌های الکترونیکی، به ویژه ابزارهای قابل حمل مانند گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند و لپ تاپ تبدیل می‌کند. با این حال، آنها معایبی نیز به همراه دارند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب باتری‌های لیتیومی بیندازیم:

مزایای باتری‌های لیتیومی در مقایسه با باتری‌های قابل شارژ دیگر

  • 1. در اندازه فیزیکی یکسان، بیشترین میزان ذخیره انرژی را دارند.
  • 2. سبک‌تر از باتری‌های سرب اسیدی هستند و به همین دلیل آن‌ها را برای دستگاه‌های قابل حمل ترجیح می‌دهند.
  • 3. از اثر حافظه رنج نمی‌برند. یعنی آنها در هر حالت، بدون کاهش قابل توجه ظرفیت شارژ می‌شوند.
  • 4. در صورت عدم استفاده شارژ خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند و میزان تخلیه نسبتاً پایینی دارند.
  • 5. با محیط زیست سازگارتر هستند.
  • 6. طول عمر بیشتری دارند.

معایب باتری‌های لیتیومی در مقایسه با باتری‌های قابل شارژ دیگر

  • – ساخت آن‌ها گران‌تر است. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش مقیاس تولید، هزینه‌ها در طول زمان کاهش یافته است.
  • – عمر مفید محدودی دارند، حتی زمانی که استفاده نمی‌شوند و ممکن است بخش قابل توجهی از شارژ خود را از دست بدهند.
  • – در صورت آسیب دیدن یا قرار گرفتن در شرایط نامساعد، مستعد فرار حرارتی هستند که منجر به آتش سوزی یا انفجار خواهد شد.
  • – در حالی که نسبت به فناوری‌ باتری‌های قدیمی، سازگارتر با محیط زیست هستند، اما هنوز هم اثرات زیست محیطی دارند.
  • – در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین کاهش عملکرد را تجربه خواهند کرد.

تعویض باتری موبایل باتری نو

اقدامات احتیاطی باتری لیتیومی

باتری‌های لیتیومی معمولاً در صورت استفاده صحیح ایمن هستند، اما برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد آنها، تیم متخصص باتری نو با مراجعه به تجربیات چندین ساله‌اش برخی اقدامات احتیاطی را به شما عزیزان معرفی کرده است تا با پیروی از این دستورالعمل‌ها، خطر تصادفات را کاهش دهید و طول عمر باتری لیتیومی گوشی خود را افزایش دهید:

  • – از استفاده از آن در دماهای شدید اجتناب کنید.
  • – از شارژر مناسب استفاده کنید.
  • – از شارژ بیش از حد خودداری کنید.
  • – از باتری‌های اصلی یا تأیید شده استفاده کنید.
  • – از آسیب فیزیکی به باتری و دستگاه محافظت کنید.
  • – باتری‌ها را تمیز و خشک نگه دارید.
  • – باتری‌های معیوب را با خیال راحت دور بیندازید و تعویض کنید.

جمع بندی

در پایان باید بگوییم همان‌طور که تکنولوژی به تکامل خود ادامه می‌دهد، ممکن است شاهد پیشرفت‌هایی در فناوری باتری‌ها باشیم که عملکرد و عمر باتری گوشی هوشمند شما را بیشتر افزایش ‌دهند.

به یاد داشته باشید در حالی که باتری‌های لیتیومی به طور کلی ایمن هستند، استفاده نادرست یا استفاده نادرست از آنها منجر به موقعیت‌های خطرناک خواهد شد. اگر در حین شارژ متوجه هر گونه ناهنجاری مانند گرمای بیش از حد یا رفتار غیرعادی دستگاه شدید، فوراً آن را از برق بکشید و تا رفع مشکل استفاده از آن را متوقف کنید. به طور کلی اگر در مورد عملکرد یا ایمنی باتری خود نگرانی دارید، با سازنده دستگاه یا متخصصان واجد شرایط باتری نو مشورت کنید.

هنگام تعویض باتری، فقط از باتری‌های اورجینال سازنده دستگاه یا باتری‌های تأیید شده تولیدکنندگان شخص ثالث معتبر استفاده کنید. باتری‌های تقلبی یا با کیفیت پایین ممکن است استانداردهای ایمنی را رعایت نکرده و خطراتی را ایجاد کنند همچنین اگر علاقه مند به این نوع مقالات هستید مقاله کاربرد باتری های لیتیومی در چه زمینه های است؟ رو هم مطالعه کنید

البته با مراجعه به سایت باتری نو، به راحتی باتری لیتیومی گوشی هوشمند خود را با 3 الی 6 ماه گارانتی، تعویض خواهید کردو دیگر نگران موارد بالا نخواهید بود.

 

amirali
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *